תחנה 4.5 חוזרת לחיים

תחנה 4.5 חוזרת לחיים (הגדל)

תחנת הרכבת נשר – "תחנה 4.5"

ברחוב המסילה בנשר ניצבת לה תחנת רכבת, תחנת נשר, או בשמה הידוע "תחנה 4.5".

בקיץ 2015 קמה תחנה 4.5 לחיים בפרויקט שיזמה עיריית נשר. המתחם של התחנה ההיסטורית נוקה, סודר, והונחו בו כל התשתיות לשימור ולפיתוח העתידיים.

עיריית נשר, ביחד עם רשת המתנ"סים המקומית", יזמה פעילויות רבות במהלך הקיץ למען תושבי העיר. בין השאר, התקיימו במתחם זה הופעות של אמנים, פסטיבל יין, קבלת שבת, הרקדות ועוד.

 

הבאים בשערי התחנה התרשמו מהמבנה ההיסטורי, הנסתר מהעין, וביקשו לדעת עוד ועוד עליו.

 

בשבילם, ובשביל כל מי שמתעניין, הנה כמה דברים שכדאי לדעת:

 

תחנה 4.5 היא חלק מציר התנועה של רכבת העמק ההיסטורית. רכבת העמק הוא השם הנפוץ של שלוחת מסילת הרכבת החיג'אזית, אשר נבנתה בתחילת המאה ה-20 וקישרה בין חיפה לצמח, ומשם אף המשיכה לדמשק בירת סוריה.

הקמת המסילה החיג'אזית

מסילת הברזל החיג'אזית הוצגה לעולם לראשונה ב-1 במאי 1900, ביום חגיגות חצי היובל לשלטונו של הסולטן העות'מאני עבדול חמיד השני. הסולטן, שהיה חובב רכבות מושבע, החליט על בנייתה של הרכבת מכמה סיבות, וביניהן הצגתו כאביהם הרוחני של המוסלמים העולים לרגל למכה ולמדינה וחיזוק מעמדו ומעמד האימפריה בראשה הוא עמד. שלוחת רכבת העמק התאפיינה ברוחב מסילה שאין לו אח ורע בעולם כולו. רוחב המסילה עמד על 105 סנטימטרים, 1.7 סנטימטר פחות מהתקן העולמי ל"מסילות צרות". המסילה נסללה ברובה (מדמשק ועד מען), אך בשנת 1908 הודח הסולטן בהפיכה, ומיזם הקמת מסילת הברזל, שהיה תחביבו האישי, נגנז.

סלילת רכבת העמק

בתכנית המקורית של הסולטן לבניית הרכבת החיג'אזית לא נכללה הקמתה "שלוחת חיפה". בשנת 1902 הגיע מהנדס הפרויקט למסקנה כי אין מנוס מלהקים שלוחה של הרכבת החיג'אזית, אשר תקשר את מפעל הסלילה עם נמל בשליטה עות'מנית. שלוחה זו עתידה להיות רכבת העמק. בינואר 1904 נחנך הקטע הראשון של מסילת רכבת העמק בין חיפה לבין בית שאן, שאורכו 59 קילומטרים. המסילה כולה נחנכה ב-15 באוקטובר 1905. 

רכבת העמק תחת השלטון הבריטי

תחת השלטון הבריטי חל מפנה בתפיסת ההפעלה של מסילות הברזל, ובראשן רכבת העמק. הפורעים הערבים הניחו מוקשים על פסי המסילה, גרמו לירידה של מספר רכבות מהפסים והביאו לפגיעה ברכוש ובנפש. כמו כן, בשנת 1945, בעקבות האכזבה ששררה ביישוב היהודי בארץ ישראל ממדיניות הבריטים בנושא הקמת הבית הלאומי ליהודים וזכויות ההגירה לארץ ישראל, הוקמה בארץ תנועת המרי העברי. תנועה זו, שנלחמה בבריטים, שמה לה למטרה לפגוע בנכסים אסטרטגיים וביטחוניים ברחבי הארץ. בין הפעולות שבוצעו ע"י תנועת המרי העברי נגד רכבת העמק היו: "ליל הרכבות" ו"ליל הגשרים", מבצע שקטע את מסילת רכבת העמק מהמסילה החיג'אזית. 

תחנות רכבת העמק

לאורך מסילה זו נבנו כ-10 תחנות עיקריות, שמונה מהם נמצאות היום בשטח ישראל. 

שתי תחנות נמצאות בתחומה של העיר נשר:

תחנת הקילומטר ה-4.5 

תחנה קטנה זו נבנתה במרחק של כקילומטר מצומת הצ'ק פוסט ו-4.5 קילומטרים מתחנת חיפה, ומכאן שמה. בתחום תחנה זו הוקמו מחסנים רבים ועיקר הפעילות בה היה למטרת שינוע סחורות ולא לתחבורה אזרחית. כיום ניצב במקום מבנה אבן קטן בסמוך לשרידי הפסים אשר שימש בעבר כמגורי הפועלים בתחנה.

תחנת תל חנן

התחנה השנייה של מסילת העמק נבנתה בשנת 1904 ונודעה בשמה הערבי "בלד א-שיח", כשם הכפר הערבי הסמוך. בכפר זה נקבר בשנת 1935 מנהיג הכנופיות הערבי עז א-דין אל קאסם, על שמו נקראת הזרוע הצבאית של ארגון הטרור "חמאס" והרקטה שבשימוש ארגוני הטרור הפלסטינים בעזה. ערביי המקום נודעו בהתנכלותם לרכבות הנעות על המסילה. בשנת 1947 פשטו על הכפר חיילי ההגנה. בפעולה זו נהרג חנן זלינגר, שעל שמו נקרא היישוב היהודי שהוקם במקום - תל חנן.

שימור המתחם:

בשנת 2008 יזמה תנועת "ירוקים למען נשר" בראשות אבי בינמו, ביחד עם קבוצת צעירים מתיכון מקיף נשר, חניכי שבט הצופים "נשרים", אגודות הסטודנטים של אוניברסיטת חיפה ומכללת עמק יזרעאל, פעילות חינוכית לניקיון ולשימור האתר. הפעילים ביקשו לשמר את ערכי העבר, להביא לפעולה חינוכית ולהניע את הגורמים האחראים להגן על המקום. כך הסביר בינמו: "עם צריך להיות מודע לעברו ולשמור על ערכיו למען עתידו. לפי התכנית שמתגבשת בימים אלה, יוקמו בנשר 3 מוזיאונים, כשאחד מהם יתמקד ברכבת".

בשנת 2009 כונסה הוועדה לשימור אתרים בעיריית נשר, שהחליטה על שימור תחנת 4.5 ובניין המשרדים של מפעל המלט נשר, אשר נבנה ב-1925. 

לאחר ההחלטה בוצעו צעדים ראשונים שמבטאים את הבנת חשיבות המתחם, כאשר רכבת ישראל גידרה את המבנה, וביצעה עבודות בסיסיות למניעת קריסתו.

במקביל נפגש בינמו מסיעת הירוקים עם נחום לוי וחבריו, שפעלו לשימור ולשחזור מתחם הרכבת באלרועי, אשר הפך לאבן שואבת למטיילים ולתלמידים. סוכם כי הקבוצה מנשר והקבוצה מאלרועי ישתפו פעולה, וביחד עם המועצה הארצית לשימור אתרים ורכבת ישראל יפעלו לשימור ולשחזור תחנת הקילומטר ה-4.5.

בראשית שנת 2015 נחתם הסכם בין עיריית נשר לרכבת ישראל לביצוע שימור האתר.

בשלב ראשון, בקיץ 2015 התחיל המתחם לפעול במסגרת פעילויות הקיץ העירוניות. בהמשך מתוכנן שימור המבנה ההיסטורי ויצירת אזור בילוי ופנאי במתחם תחנה 4.5 וברחוב המסילה הסמוך לו.

 

  הרק ההיסטורי
  לוח הזמנים המקורי של הרכבת